Perumusan Strategi Guna Peningkatan Daya Saing Sekolah Menengah Kejuruan Ma’arif NU 02 Bumiayu

Authors

  • Sumi Nurmayatin
  • Sutarmin Sutarmin

Keywords:

vocational high school (SMK), competitive advantages, SWOT, QPSM.

Abstract

The aims of this research are to: 1) identify the internal factor that can increase the competitiveness of SMK Ma’arif NU 02 Bumiayu, 2) analyze the internal factor that can increase the competitiveness of SMK Ma’arif NU 02 Bumiayu, 3) identify the external factor that can increase the competitiveness of SMK Ma’arif NU 02 Bumiayu, 4) analyze the external factor that can increase the competitiveness of SMK Ma’arif NU 02 Bumiayu, 5)formulate the alternative strategy to increase competitiveness Position of SMK Ma’arif NU 02 Bumiayu. The technique of data analysis uses SWOT (Strength, Weakness, Opportunities, Threats), and continued by using Quantitative Strategic Planning Matrix (QPSM) as a instrumen to determine the most apropiate strategy to increase competitiveness Position of SMK Ma’arif NU 02 Bumiayu. This research is a qualitative research by doing deeply interview to the vice principal of curriculum, teacher, and staff of SMK Ma’arif NU 02 Bumiayu. Furthermore, the data collection also taken by observation, focus group discusion, documentation and literature review. The result of the research showed that based on cartesius diagram the result of internal and external obtained main strategy in the form of growth strategy, Furthermore, based on QSPM could be concluded some best strategies of the other alternative strategies, : 1) intensify promotion, 2) increasing the quality of human resource, 3)funds allocation based on priority scale, 4) utilitize the facilities and infrastructures well.

References

Afrillita, Nur. (2013). Analisis SWOT dalam menentukan strategi pemasaran sepeda motor pada PT Samekarindo Indah di Samarinda. Ejournal Administrasi Bisnis, 1 (1).
Ali, Muhamad. (2013). Analisis kesiapan SMK RSBI dalam peningkatan daya saing lulusan. Jurnal Kependidikan, 43 (1).
David, F. R. (2009). Manajemen strategis konsep. Terjemahan Oleh Dono Sunardi. Jakarta: Salemba Empat.
Dirwanto. (2008). Analisis faktor–faktor yang mempengaruhi kesiapan kerja pada siswa SMK Ma’arif NU Kesasi Kabupaten Pekalongan tahun pelajaran 2007/2008. Tesis. Magister Program Studi Pendidikan Kependudukan dan Lingkungan Hidup Universitas Sebelas Maret Surakarta.
Hasbullah. (1997). Dasar-dasar ilmu pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Hunger, & Wheelen. (2003). Manajemen strategis. Terjemahan Oleh Julianto Agung. Yogyakarta: Andi.
Kurniawan, Ahmad. (2011). Analisis daya saing usaha tani jagung pada lahan kering di kabupaten Tanah Laut Kalimantan Selatan. Jurnal Agribisnis Pedesaan, 1 (2).
Muhammad, Suwarsono. (2008). Manajemen strategik konsep dan kasus. Yogyakarta: UPP STIM YKPN.
Prasetya, A.Y. (2012). Analisis faktor yang mempengaruhi keunggulan bersaing produk dalam rangka meningkatkan kinerja pemasaran. Jurnal Ilmu Manajemen dan Akuntansi Terapan, 3 (2).
Rahayu, Agus. (2010). Analisis sumber daya sekolah dan program penciptaan nilai dalam meningkatkan daya saing sekolah. Jurnal Pendidikan Universitas Pendidikan Indonesia, 4 (1).
Rangkuty, Freddy. (2006). Analisis SWOT teknik membedah kasus bisnis. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Rohman, Fathoni. (2014). Teknik analisis manajemen SWOT. Jakarta: Gramedia.
Suhartini. (2012). Analisis SWOT dalam menentukan strategi pemasaran pada perusahaan. Jurnal Matrik Teknik Industri Universitas Muhamadiyah Gresik, 12 (2), 1693 – 5128.
Suryadi, Muhidin, & Rasto. (2009). Model peningkatan daya saing sekolah menengah kejuruan berbasis masyarakat.
Sukmadinata, S.N. (2012). Metode penelitian pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Wikipedia. (2015). Analisis SWOT. http://id.wikipedia.org/wiki/Analisis SWOT. Diakses 10 Desember 2015.

Published

2016-09-01

Issue

Section

Articles in JBIMA (Jurnal Bisnis dan Manajemen) Vol. 4 No. 2