ANALYSIS OF ELECTRICITY USAGE VIOLATIONS ON CUSTOMERS AT PT. PLN (PERSERO) ULP BUMIAYU DURING THE COVID-19 PANDEMIC

  • Dian Ayu Kusuma Intan Universitas Peradaban
  • Rizki Noor Prasetyono Universitas Peradaban
Keywords: P2TL (Electricity Usage Control), Electricity Usage Violation, Covid-19 Pandemic, Supplementary Claim

Abstract

Electric energy is a very important energy because it is used by good people for housing, offices, business, and industry. As many as 75.7 million PLN customers in Indonesia with the use of electrical equipment, and the development of the modern era, especially in the covid-19 pandemic as it is today, led to the emergence of violations aimed at circumventing the use of electricity so that the bills do not soar. To solve this problem, PLN has P2TL (Electricity Usage Control) activities aimed at suppressing non-technical shrinkage and avoiding customer fraud. The result of this study is that it can classify the type of violations on electricity users during the Covid-19 Pandemic precisely in August 2020, calculated as many as 93 Electricity Customers in PT. PLN (Persero) ULP Bumiayu, with Violations of Class I / K2 as many as 89 Customers, Violations of Class II as much as 1 Customer, and Violations of Class IV as many as III Customers. Violators of electricity users are sanctioned in the form of follow-up bills that are adjusted based on the type of group.

References

[1] PT. PLN (Persero). (2016). Peraturan Direksi PT. PLN (Perser) Nomor 088-Z.P/DIR/2016 Tentang Penertiban Pemakaian Tenaga Listrik, Kantor Pusat PT PLN (Persero) Jakarta.
[2] Ramli, Rully R. (2020). Sepanjang Tahun 2019, Pelanggan PLN Naik 3, Juta Jadi 75,7 Juta. Kompas.com Jakarta. (diakses dari melaluiwww.amp.kompas.com/money/read/2020/01/28/152426926/se panjang-tahun-2019-pelanggan-pln-naik-37-juta-jadi-757-juta pada 25 November 2020)
[3] Husnawati, Rossi Passarella, dkk. (2015). Pengukuran Konsumsi Energi Listrik pada Sistem kWh-Meter Digital Satu Phasa dengan Metode Pengukuran Arus, Laboratorium Automasi dan Industri Palembang.
[4] Hariyati, R. (2015). Analisis Pembacaan Meter Otomatis Listrik Dengan Menggunakan Jaringan Komunikasi. Energi & Kelistrikan, 7(1), 92-102.
[5] Aziroh, S. (2017). Analisis Atas Perhitungan Denda Penertiban Pemakaian Tenaga Listrik (P2TL) Serta Pengakuannya Dalam Financial Statement (Studi Kasus Pada PT PLN (Persero) Distribusi Jawa Timur Area Malang Rayon Kota) (Doctoral dissertation, Universitas Brawijaya).
[6] Desmira, D., Aribowo, D., & Anggraini, R. (2018). Analisis pelanggaran pemakaian tenaga listrik pada pelanggan tegangan menengah (20 kv) di pt. Pln (persero) distribusi banten area cikupa. Prosisko: Jurnal Pengembangan Riset dan Observasi Sistem Komputer, 5(2).
[7] Sitohang, D. F., Hariyati, R., & Diantari, R. A. (2020). Penanganan Penggantian MCB Pada kWh Meter yang Tidak Sesuai Dengan Kontrak PLN Oleh P2TL Pada Pelanggaran P1 Di ULP Cibinong (Doctoral dissertation, IT PLN).
[8] Putri, I. E. N., & Subari, A. (2015). Optimasi Pelaksanaan Penertiban Pemakaian Tenaga Listrik (P2tl) sebagai Upaya Peningkatan Saving Kwh dan Penekanan Susut Non Teknis di PT. PLN (Persero) Rayon Semarang Selatan. Gema Teknologi, 18(2).
[9] Nindarwanti, K., Lituhayu, D., & Subowo, A. (2013). Implementasi Program Penertiban Pemakaian Tenaga Listrik (P2tl) PT Pln (Persero) Distribusi Jawa Tengah Dan Di Yogyakarta Di Kota Semarang. Journal of Public Policy and Management Review, 2(1), 179-196.
[10] Safrizal, N. (2014). Implementasi Program Penertiban Pemakaian Tenaga Listrik (P2tl) Pt Pln (Persero) Distribusi Suak Setia Cabang Aceh Barat Daya (Doctoral dissertation, Universitas Teuku Umar Meulaboh).
[11] Syahtriatna, S., Novendra, R., & Tarigan, S. S. (2020). Analisa pencurian tenaga listrik pada pt. Pln (persero) panam menggunakan algoritma klasifikasi naïve bayes. In semaster: Seminar Nasional Teknologi Informasi & Ilmu Komputer (Vol. 1, No. 1, pp. 180-190).
[12] Monica, W. D., Audita, D., Novello, M. R., & Ibrahim, A. (2017). Aplikasi Pelayanan Target Operasi Pelanggan Automatic Meter Reading (AMR) Pada PT. PLN (Persero) WS2JB Area Palembang Berbasis Mobile. In Annual Research Seminar (ARS) (Vol. 3, No. 1, pp. 51-56).
[13] Aziroh, S., & Handayani, S. R. (2017). Analisis Atas Pеrhitungan Dеnda Pеnеrtiban Pеmakaian Tеnaga Listrik (P2tl) Sеrta Pеngakuannya dalam Financial Statеmеnt (Studi Kasus pada PT Pln (Pеrsеro) Distribusi Jawa Timur Arеa Malang Rayon Kota). Jurnal Administrasi Bisnis, 51(1), 177-183.
[14] Novarizal, R., & Basyaruddin, B. (2018). Upaya PLN Dalam Mengatasi Pencurian Aliran Listrik (Studi Kasus Di Kecamatan Siak Hulu Kabupaten Kampar). SISI LAIN REALITA, 3(2), 60-74.
[15] Sopiyani, R. (2021). Implikasi Yuridis Dalam Pembayaran Tagihan Tenaga Listrik Yang Tidak Sesuai Pemakaian Akibat Kerusakan Alat Pengukur Dan Pembatas. Dharmasisya, 1(2), 33.
[16] Pahiyanti, N. G. (2019). Penurunan Susut Jaringan Dengan Penertiban Pemakaian Tenaga Listrik. JURNAL ILMIAH SUTET, 9(1), 36-45.
[17] Harlina, S. N., Aulia, S., & Novianti, A. (2017). Rancang Bangun Dan Implementasi Aplikasi Monitoring Penertiban Pemakaian Tenaga Listrik (p2tl)(studi Kasus Pt. pln Rayon Sidamanik). eProceedings of Applied Science, 3(3).
[18] Aryawan, H., & Wayan, I. (2011). Penertiban Pemakaian Tenaga Listrik. Manado: PT. PLN(persero).
[19] Ashari, S. N. (2019). Peningkatan Saving Energy Dengan P2tl Akibat Pelanggaran Pii Di Pt Pln (Persero) Rayon Depok Kota (Doctoral dissertation, Sekolah Tinggi Teknik PLN).
[20] Direksi, P. P. (2016). Penertiban Pemakaian Tenaga Listrik. In P. D. 088-Z.P/DIR/2016, Penertiban Pemakaian Tenaga Listrik (P2TL). Indonesia: PT. PLN (Persero).
Published
2021-10-04
How to Cite
[1]
D. Kusuma Intan and R. Prasetyono, “ANALYSIS OF ELECTRICITY USAGE VIOLATIONS ON CUSTOMERS AT PT. PLN (PERSERO) ULP BUMIAYU DURING THE COVID-19 PANDEMIC”, Journal of Electronic and Electrical Power Applications, vol. 1, no. 1, pp. 22-28, Oct. 2021.